Arvasid, et auto valimine on raske? Proovi sobivat vanker-käru leida! Valikuid on tänapäeval liiga palju. Püües Teie elu lihtsustada, jagan Teiega väikest vankri valimise juhendit ning ülevaadet meile valituks osutunud vanker-käru Emmaljunga NXT90 F kohta.
Teemat lähemalt uurides sai kiiresti selgeks, et ühed kõige prestiižsemad brändid vähemasti siin turul on Emmaljunga (Rootsi), Cybex (USA) ja Bugaboo (Holland). Veidi väiksemad firmad on Nord (ehk Roan), Baby Jogger, Maxi Cosi, Mothercare, Quinny, Peg Perego, Stokke, Cam, Mutsy, Mamas&Papas, Britax, Chicco, Noordi, Joie, jpt.
vankri/käru valimise abc
Spikker võhikule:
- Vankrikorvis on imik, kes veel ei istu, üldiselt kuni 6.-9. kuuni sõltuvalt tema arengust ja pikkusest.
- Kärus on laps istuma hakkamisest kuni umbes 3. eluaastani.
- Kõigepealt vali, kas soovid üksnes vankrit;
vanker-käru (2in1 lahendust samal raamil);
vanker-käru/turvahälli (3in1 lahendust, sest raamile saab kinnitada ka turvahälli). - Peaksid otsustama, kas rallid rohkem maastikul või linnakeskkonnas. Viimase puhul on päris oluline ka kodulinna kõnniteede ja äärekivide seisukord. Enamik Tallinna tänavatest on üsna kehvas seisus. Linnakärud üldiselt maastikul väga pehmed ja mugavad ei ole.
- Võiksid mõelda, kas soovid pöörlevate või mittepöörlevate ratastega vankrit. Pöörlevad rattad annavad mugava manööverduse kitsamates tingimustes (nt poes), mittepöörlevad rattad on üldjuhul stabiilsemad ja pisut parema vedrustusega.
- Tuleks vaadata, missugune on vankri vedrustus ning valida õhk- või täiskummrehvide vahel. Eriti pehme tulemuse peaksid tagama õhkrehvid+hea vedrustus.
- Sama oluline on valida ka suurte ja väikeste rataste vahel. Suurematega saab liikuda kergemini rasketes oludes (näiteks lumes). Samas tavaliselt ei saa suurte ratastega nii kergelt manööverdada.
- Viimaks vaata disaini, mis on täiesti maitse asi 🙂
miks Emmaljunga?
VANIM AKTIIVSELT TEGUTSEV VANKRITE TOOTJA MAAILMAS
Emmaljunga on juba 1925. aastal loodud rootsi firma, mis on saanud oma nime samanimelise küla järgi. Alustati nii-öelda põlve otsas, kuid beebibuum sundis kolima suuremasse tehasesse. (Emmaljunga, 2018). Seetõttu on tegemist kogenud ja kvaliteetse firmaga, mis tegeleb üknes vankrite ja lisatarvikutega, mitte teiste beebitoodetega nagu paljud konkurendid.
KESKKONNASÕBRALIK LÄHENEMINE
Eriti meeldib mulle nende roheline mõtteviis. Firma peab oluliseks pidevalt tervislikuma ja jätkusuutlikuma elustiili poole liikumist. Nad investeerivad oma tehases rohelistesse meetoditesse ning peaaegu kogu tehase küte on fossiilsete kütuste vaba. Investeeringud Emmaljunga keskkonnamõjude vähendamisse on langetanud nende tehase CO2 emissiooni üle 400 tonni aastas ja tootmisprotsessis hoitakse aastas kokku üle 750 000 kWh. (Emmaljunga, 2018). Seega pole nad oma tehast Hiina kolinud, nagu enamik teisi tootjaid.
Samuti on näiteks NXT mudeli raam on valmistatud Rootsi alumiiniumist, mis on 50% ulatuses taaskasutatud. Konstruktsiooni ühendamisel on kasutatud vastupidavaid kruvisid, mis võimaldavad vankrit ka lahti võtta ja NXT raami uuesti kasutada. (Emmaljunga, 2018). Kas pole geniaalne?
VASTUPIDAVUS
Skandinaavia kliimast pärit Emmaljunga lubab, et nende kangad taluvad külmasid talvesid, kuumi suvesid, vihmaseid sügiseid ja lapse poriseid saapaid ja kleepuvaid sõrmi! Tõepoolest, kui ma veel ei teadnud vankritest midagi, siis ütlesid kogenud emad justkui ühest suust, et Emmaljunga on meie kliimas kõige vastupidavam.
LAI VALIK MUDELEID
Vaatamata vanale firmale püüavad nad luua modernseid disaine. Ausalt öeldes oli mul alguses vale arusaam, et kõik Emmaljungad on pigem kohmakad ja mitte kuigi modernse välimusega. Tegelikult on neil disaine igale maitsele. Üldiselt on vanemad mudelid “Classic vankrid” ning nende uuem kollektsioon kannab nime “NXT”. Mõlemast kollektsioonist leiab laia valiku erinevaid mudeleid, mitmetes värvivalikutes.
PROFESSIONAALNE NÕUSTAMINE
Eestis müüakse kõige laiemas valikus Emmaljunga vankreid Beebikeskuse poes. Abikaasaga kogesime kõige sõbralikumat ja professionaalsemat teenindust just selles poes. Uute vanematena võib tekkida palju rumalaid küsimusi, millele seal alati sõbralikult ja põhjalikult vastatakse.
miks EMMALJUNGA NXT 90F?
Siin on meie unboxing ehk lahtipakkimisvideo:
Pildil vanker ja käru, mis kinnituvad samale raamile. Adapterite abil võimalik kinnitada ka turvahälli.Meie valisime Emmaljunga NXT90 F, Outdoor Black värvi ning õhkrehvidega. F tähistab võimalust panna käru täislamavasse asendisse. Meie beebi sündis varakevadel, mistõttu oleme kolme kuu jooksul saanud testida väga erinevaid ilmastikuolusid – lund, lörtsi, vihma, kuuma päikest. Seega sain testida erinevaid maastikke, näiteks mudaseid metsaradu, liivast pinnast, kruusateid ja isegi sammalt! 🙂
Meie testimise põhjal saab tuua välja mitmeid tugevusi:
- väga kompaktne linna vanker-käru
- kokkupanduna võtab eriti vähe ruumi
- väga kerge ja mugav sõites lükata
- pöörlevad esirattad võimaldavad hea manööverduse kitsastes tingimustes
- esirattaid saab vajadusel lukustada raskema maastiku oludes
- saab valida õhkrehvide ja täiskummrehvide vahel (soovitan kindlasti esimesi!)
- rehvidel muster, mis tekitab mõnusa vibratsiooni (beebile meeldib uinuda)
- vastupidav raam (kusjuures valida saab lausa 3 erineva mudeli hulgast)
- eemaldatavad ja pestavad kangad
- ekstra õhutusavad nii vankrikorvil kui ka käru isteosal
- ergonoomiline ja teleskoopiline käepide (mina olen lühike, abikaasa on pikk, mistõttu vaja päris erinevat kõrgust)
- ilmastikukindlad kangad – UPF50+ päikesekaitse ning vihmakindel isegi kui vihmakate ununeb paigaldada (siiski soovitatakse eelistada vihmakatet)
- ilus Skandinaavia stiil laias värvivalikus – meie valitud Outdoor Black värv sobib erinevate riietuste ja stiilidega
- ruumikas allosa, mida peavad mugavaks ka lemmikloomad 🙂
Vankri osa:
- vankrikorvil on pehme ja toestav madrats
- vankril saab tõsta seljatuge, kui laps hakkab istuma
- vankriosa kompaktsus tuleb kasuks kitsastes oludes (liftis, poes, ühistranspordis jne)
- vankriosa saab mõlematpidi pöörata
Käru osa:
- NXT 90F käru saab panna täislamavasse asendisse, kui istuv laps magama jääb
- üsna pikk käru seljatugi (100cm püstiselt, 89 cm täislamavas asendis)
- käru saab mõlematpidi pöörata (alguses tahab laps turvatunde saamiseks olla näoga ema/isa poole, vanemaks saades soovib pigem ringi vaadata)
- turvalisuse tagamiseks on käru istmeosal 5-punkti kinnitusega turvavööd koos õlapehmendustega ning samuti ka turvakaar, mis on ühelt poolt avatav
Alates 2018. aastast on Emmaljunga NXT90 F-i veelgi täiustatud:
- lisatud muudetav vedrustuse tugevus
- käepideme teleskoobi kinnitused lukustuvad paremini
- istmeosa kalde muutmise kinnitus on mugavama kujuga
- vankrikorvil on lukud ja tuulutusava
- võimalus kinnitada käruga komplektis olev sääsevõrk ja päikesekate
Võrdlus Cybex Priamiga
Kõige kvaliteetsemaid linnasõiduks mõeldud vanker-kärusid vaadates valitakse sageli Emmaljunga NXT mudelite ja Cybex Priami vahel (kui Bugaboo kõrvale jätta, mille kohta puudub mul kogemus). Emmaljunga NXT90 F kui ka Cybex Priami näol on tegemist linnasõiduks, mitte niivõrd maastikuks mõeldud vankritega. Mõlemad on üsna kompaktsed, hea manööverdusega ja stiilsed. Mõlema raami puhul saab põhimõtteliselt valida nii õhk- kui ka täiskummrehvide vahel, kuid ma ausalt öeldes ei saa aru, miks peaks keegi üldse valima täiskummrehvid, sest need on tunduvalt jäigemad.
Meiegi oleksime peaaegu Cybex Priami kasuks otsustanud, kuid siinkohal toon välja teiste ja enda kogemuse põhjal Cybex Priami miinused võrreldes Emmaljunga NXT90 F-ga. Üks lapse vanaemadest on saanud palju proovida mõlemat vankrit, mistõttu saan tugineda ka tema objektiivsele kogemusele.
Seega võib välja tuua Cybex Priami miinustena:
- raputab veidi rohkem maastikul
- vankrikorv kaalub rohkem: 4,8 kg (Cybex Priam) vs. 4,1 kg (Emmaljunga NXT90 F)
- kokkupandud raam võtab rohkem ruumi
- komplektis pole kaasas sääsevõrku
- vankriosa ei saa panna istuvasse asendisse
- otse sõites vähem stabiilne, st. püsib vähem sirgel trajektooril
- esirehvid on pisut väiksemad, mis tähendab veidi suuremat jäikust
- õhkrehvidele on lisatud küll esivedrustus, kuid erilist efekti see juurde ei anna
Võtsin vaevaks võrrelda ka numbrilisi näitajaid, millest suurt osa oli üllataval kombel raske hankida. Kokkuvõttes on Priam küll kergem, kuid NXT90 F on seevastu ilma ratasteta kokkupanduna veidi kompaktsem, pikema lükkesangaga ja suurema kandevõimega.
CYBEX
PRIAM |
EMMALJUNGA
NXT90 F |
|
Kandevõime | 17 kg | 37,5 kg |
Lükkesanga kõrgus maast | 99-109 cm | 73-115 cm |
Raami mõõdud kokkupanduna (koos ratastega) |
95 / 57,5 / 30 cm |
104 / 59 / 30 cm |
Raami mõõdud kokkupanduna (ilma ratasteta) | 82 / 46 / 20 cm | 80 / 48 / 18 cm |
Raam+rattad | 7,9 / 8,3 kg | 9,7 kg |
Vankrikorvi kaal | 4,8 kg | 4,1 kg |
Vankrikorvi välimised mõõdud |
89 / 45 / 63 cm
|
78 / 39 / 56 cm
|
Käru isteosa kaal | 4,9 kg | 6,1 kg |
Käru isteosa pikkus (täislamavas asendis) | 88 cm |
89 cm
|
Terve vanker | 12,7/13,1 kg | 13,8 kg |
Terve käru | 12,8/13,2 kg | 15,8 kg |
KOKKUVÕTE
Kui Sinu põhiline sõidukeskkond on linn, kus on head kõnniteed, sh. teeületuskohad madalate kõnniteeservadega, siis on linnakäru Emmaljunga NXT90 F suurepärane valik. Maastikul saab sõita, aga mitte liiga hoogsalt “rallida”.Samas paremal kruusateel sõitmine on täiesti okei. Emmaljunga NXT90 erinevus seisneb selles, et käru isteosa ei käi täislamavasse asendisse, vaid jääb nii-öelda “lohku”. Viimase miinuseks on, et sellises asendis tohib laps olla hiljem ning ei saa näiteks külili magada. Tugevuseks on pikem isteosa (100 cm) ning kergem istme positsiooni muutus (oluline, kui laps jääb magama ja vaja vaikselt pikali asendisse tõmmata). Kui leiad, et Sinu jaoks on NXT 90 ja 90F ikka liiga suured ja rasked, siis soovitan valida NXT60 või NXT60 F, mis on samas kaaluklassis kergkärudega.
Kui armastad metsaradasid, jalutad kruusateedel või väga palju auklikel tänavatel ja ajale jalgu jäänud kõnniteeservadel, siis soovitan valida vanker-käru Emmaljunga Classic mudelite hulgast. See on kollektsioon, mis tegi Emmaljunga brändi maailmakuulsaks. See on see, mille head vetruvust ja pehmust kiidavad emmed nii Eestis kui mujal.
Emmaljunga tooted on disainitud Eesti kliimale väga sarnases keskkonnas (Rootsis), mistõttu on Eesti olude jaoks fantastiliselt vastupidavad. Minu arvates on firma keskkonnateadlik suhtumine äärmiselt jätkusuutlik ja tänuväärt!
*Tegemist on osaliselt reklaampostitusega, mille autorina toote ise valisin ning veendusin selle headuses. Seega tõin toote tugevused Teieni ausalt välja. Küsimused on väga teretulnud! Loodan, et saan olla Teile abiks!
Kristiina 15. aug. 2018
Tere. Kas vankri saite Eestist ostetud ning kui ja siis kui suur see värvivalik oli/on ? 🙂
annikakuusk 15. aug. 2018 — Post Author
Tere Kristiina! Jah, ostsime vankri Beebikeskuse poest. Sel ajal oli värvivalik väiksem, aga nüüd suurendas tootja värvivalikut nii, et valida saab selliste värvide vahel: http://www.beebikeskus.ee/emmaljunga-nxt90-f-lapsevanker
Andrea 14. jaan. 2019
Tere!
Kuidas hindate vankrikorvi mahutavust, kui kaua Teil beebi seal sees oli? 🙂 Oskate ehk võrrelda vankrikorvi mahutavust klassikalise EJga, mõõtudelt on küll seal vaid mõned cm, aga kas ka tegelikult?
Tervitades!
annikakuusk 20. jaan. 2019 — Post Author
Tere!
Mu beebi kolis vankrikorvist välja kuskil 7. kuu paiku, kui pikkust oli üle 70 cm, paksemad riided külmemal ajal võtsid ka oma ruumi muidugi. Ta veel päris siis ei istunud iseseisvalt, seega kolis kärusse (90F), kus oli esialgu täislamavas asendis. Oleneb beebi kasvust, soost, geenidest jne.
Mul teisi EJ-sid pole olnud, seega nii täpselt ei oska öelda, aga numbrid on numbrid 😉 eks ka poes on oma silm ikka kuningas muidugi 🙂